Skip to main content

মহাপুৰুষীয়া শৰণ ৰীতি


মহাপুৰুষীয়া শৰণ ৰীতি



পৰিচয় :

মানৱ জাতিৰ দৈনন্দিন জীৱন যাত্ৰাত সন্মূখীন হোৱা সকলো কৰ্তব্য সৎ মানৱীয় চিন্তা দৰ্শনেৰে কাৰ্যকৰী কৰাৰ সমান্তৰালভাৱে শৰণ,ভজন, ভক্তি, আচাৰ আৰু প্ৰৱৰ্তন এই পাঁচটি আধ্যাত্মিক মাৰ্গৰ মূল কৰ্তব্য পবিত্ৰতাৰে সম্পাদন কৰাটো মানুহৰ কৰ্মই নহয়, ইয়াকে ধৰ্মও বোলিব পাৰি।এই শৰণ ৰীতিত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা আধ্যাত্মিক ভাৱ তথা বিশ্বাস আদিৰ সম্পৰ্কে মহাপুৰুষীয়া শৰণ ৰীতি নামৰ এই লেখাটিত আলোচনা আগবঢ়োৱা হৈছে।



    শৰণ মানে কি ?:

    শৰণৰ সংজ্ঞা বা শৰণ মানে কি? বুলিলে একে এষাৰতে ক'ব পাৰি যে শৰণ হৈছে ভক্তি জগতৰ মূল প্ৰৱেশ দ্বাৰ। বিভিন্ন সন্ত-মহন্ত,ভকত বৈষ্ণৱ তথা পণ্ডিত সকলে শৰণৰ সংজ্ঞা ভিন্ন ভাৱে আগবঢ়োৱা দেখা যায়। শ্ৰী শ্ৰী তীৰ্থনাথ গোস্বামী দেৱৰ মতে শৰণৰ 'শ' শব্দই আত্মা, 'ৰ' শব্দই বেগ অৰ্থাৎ গতি আৰু 'ণ' শব্দই জ্ঞান বা চৈতন্য বুজায়। অৰ্থাৎ সদ গুৰুৰ সহায়ত জীৱ, আত্মা আৰু পৰমাত্মাৰ জ্ঞান লাভ কৰি আত্মাৰ মুক্তিৰ হকে ঈশ্বৰৰ চৰণত আশ্ৰয় লোৱাকে শৰণ বোলা হয়।


    শৰণৰ লক্ষ্য আৰু উদ্দেশ্য :

    এজন সদ গুৰুৰ সহায়ত পৰমাত্মাৰ জ্ঞান লাভ কৰি গুৰু,দেৱ,নাম,ভকতৰ পৰিচয় আহৰণ কৰি ৰিপু সমূহক দমন আৰু দশ ইন্দ্ৰিয়ক পৰাভূত কৰি কায় বাক্য মনে ভগৱানৰ চৰণত শৰণ লৈ পূৰ্ণ জীৱন নিৰ্বাহৰ লগতে আত্মাৰ মুক্তি পথ সুগম কৰাটোৱেই হ'ল শৰণৰ মূল লক্ষ্য আৰু উদ্দেশ্য।যাৰ দ্বাৰা মানুহে প্ৰকৃত সত্যক উপলব্ধি কৰাৰ লগতেআধ্যাত্মিক জগতৰ লগতো পৰিচয় হয়।


    ঈশ্বৰত শৰণ কিয় ল'ব লাগে ?:

    ঈশ্বৰৰ চৰণত শৰণ কিয় ল'ব লাগে ? যিহেতু নাস্তিক সকলে প্ৰশ্ন কৰে , ঈশ্বৰ যদি আছে তেন্তে কিয় দেখা পোৱা নাযায়! এই প্ৰশ্নটিৰ উত্তৰত স্বামী বিবেকানন্দই কৈছিল যে আকাশত তৰা বিলাক সদায় উলাই থাকে। কিন্তু দিনৰ আকাশত দেখা পোৱা নাযায়। সেইবুলি ক'ব জানো পাৰি আকাশত তৰা নাই বুলি! যিদৰে সূৰ্য অস্ত গ'লে আকাশত তৰা বিলাক দেখিবলৈ পোৱা যায়,ঠিক তেনেদৰে আমাৰ মনৰ পৰা মায়া মোহ দূৰ কৰিব পাৰিলেই ঈশ্বৰক দৰ্শন পোৱা যায়।


    ঈশ্বৰ ভগৱানৰ সম্পৰ্কত মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱে কৈছে- "স্ৰষ্টাৰো স্ৰষ্টা তুমি সৰ্বদ্ৰষ্টা উদ্ধাৰি ধৰিলা ভূমি।জীৱৰ নিয়ন্তা পৰম আত্মা মৃত্যুৰো অন্তক তুমি।।" আনহাতে, মহাপুৰুষ মাধৱদেৱে ঘোষাত লিখিছে - "প্ৰকৃতি পুৰুষ দুইৰো নিয়ন্তা মাধৱ।সমস্তৰে আত্মা হৰি পৰম বান্ধৱ।।" গতিকে,এই পদ বা ঘোষা কেইফাকিৰ দ্বাৰা ঈশ্বৰ যে সকলোতে বিৰাজমান হৈ পৰমাত্মা ৰূপে স্হিতি লৈ আছে, সেইয়া সুস্পষ্ট ভাৱে দেখা পোৱা যায়।


    সেয়েহে,সেইজনা প্ৰকৃতি পুৰুষ নিয়ন্তা,দুখ সুখৰ গৰাকী , সৃষ্টি স্হিতি তথা প্ৰলয়ৰ অধিকাৰী অনন্ত ঈশ্বৰৰ চৰণত মানৱ শৰীৰ আৰু আত্মাৰ মুক্তিৰ হকে কায় বাক্য মনে শৰণ ল'ব লাগে। আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ পৰা চালে দেখা যায় যে এই মায়াময় ক্ষন্তেকীয়া জীৱন পথত  ঈশ্বৰৰ চৰণত শৰণ লৈ মুক্তি পথ সুগম কৰিবলৈ শৰণ ল'ব লাগে।


    শৰণ কেতিয়া ল'ব লাগে ? :

    শৰণ কেতিয়া বা কিমান বয়সত ল'ব লাগে , এই সম্পৰ্কে কোনো নিয়ম নাই যদিও শৰণৰ ৰীতি-নীতি সমূহৰ বিষয়ে জানি সেই সমূহ মানিব পৰা অৱস্থাত ল'ব পাৰিলে উপযোগী হয়।ভক্ত প্ৰহ্লাদ আৰু ধ্ৰুৱই পাচ বছৰ বয়সতে হৰি চৰণত শৰণ লৈ শ্ৰেষ্ঠ বৈষ্ণৱৰ শাৰীত স্হান লাভ কৰাৰ কথা ভাগৱত শাস্ত্ৰত উল্লেখ আছে।এই শৰণৰ দ্বাৰা দেহ মন পবিত্ৰ হয় আৰু জীৱই জীৱনৰ সত্যক উপলব্ধি কৰিব পাৰে। সেয়েহে,বুজন বয়সত শৰণ ল'বলৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱেও উপদেশ দিছে।


    শৰণৰ উপকাৰিতা :

    শৰণ গ্ৰহণ কৰি জীৱনৰ সদগতি আৰু আত্মাৰ মুক্তি লাভ কৰিব পাৰি। এজন শৰণীয়াই শৰণ গ্ৰহণৰ সময়ত লাভ কৰা গুৰু প্ৰদত্ত সম্পদ সমূহে তেওঁক বাস্তৱ জীৱনত বহু উপকাৰ সাধন কৰে। আনহাতে,শৰণৰ গ্ৰহণে দেহ মন পবিত্ৰ কৰে।


    শৰণৰ উৎপত্তি :

    ভক্তি জগতৰ মূল প্ৰৱেশ দ্বাৰ এক শৰণ ব্যৱস্থাটো যেতিয়াৰ পৰাই যেনেকৈয়ে উৎপত্তি হৈ প্ৰচলন নহওক কিয় নৱ বৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ গুৰি ধৰোতা মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱে যে শৰণ ব্যৱস্থাৰ আনুষ্ঠানিক ৰূপ দিলে সেই কথা সকলোৰে স্বীকৃত।গুৰু জনাই 'এক শৰণ নাম ধৰ্ম' ৰ প্ৰচাৰ আৰু প্ৰসাৰৰ উদ্দেশ্যে তাৰাৰ অনুগামী সকলৰ দ্বাৰা পাছত শৰণৰ সু-ব্যৱস্থা কৰিলেও পৰৱৰ্তী কালত গুৰুজনা বৈকুন্ঠী হোৱাৰ পিছত পদ মৰ্যদা,জাতি ভেদ আদি গুৰু ধৰ্মত বিভিন্ন আউল লাগি চাৰি সংহতিৰ সৃষ্টি হ'ল।


    প্ৰত্যেক সংহতিয়ে নিজা ৰীতি-নীতি প্ৰবৰ্তন কৰি নিজা মতে শৰণ দিয়াৰ ব্যৱস্থা কৰে।যি বৰ্তমান সুচাৰুৰূপে চলি আহিছে আৰু অসমৰ শতাধিক সত্ৰঅসমৰ গাঁৱে-ভূৱে,নগৰে-চহৰে শৰণ ব্যৱস্থাৰ প্ৰসাৰ কৰি আহিছে।


    সামৰণি :

    বৰ্তমান আধুনিক যুগৰ বিজ্ঞান, প্ৰযুক্তি বিদ্যা তথা বিশ্বায়নৰ সময়তো আধ্যাত্মিক চিন্তা চৰ্চাৰ উৎকৰ্ষ সাধন হোৱাৰ বিপৰীতে বাস্তৱবাদী বিজ্ঞানসন্মত আৱিস্কাৰ প্ৰতি মানুহৰ আস্হা দিনক দিনে বৃদ্ধি পাই আহিছে। কিন্তু এটা কথা আমি পাহৰি গ'লে নহ'ব যে ধৰ্ম আৰু বিজ্ঞান এটা মূদ্ৰাৰ দুটা পিঠি সদৃশ। কিন্তু, আধুনিক বিলাসী সামগ্ৰীৰ প্ৰতি আমি যিমান আকৃষ্ট হৈছোহক তাৰ তুলনাত একেটা মূদ্ৰাৰ আনটো পিঠি অৰ্থাৎ আধ্যাত্মিক দিশ ধৰ্মৰ প্ৰতি যেন সকলোৱে পিঠি দিবলৈ লৈছোঁ।যাৰ পৰিণতিৰ  স্বৰূপে সমাজত অন্যায়,অনীতি, হিংসাত্মক ঘটনা দিনক দিনে বৃদ্ধি পাবলৈ ধৰিছে।যাৰ বাবে সামাজিক বিশৃংখলতাই দেখা দিছে।


    সেয়েহে, মহাপুৰুষীয়া শৰণ ৰীতি ব্যৱস্থাৰ দ্বাৰা নৱপ্ৰজন্মৰ সবতোপ্ৰকাৰৰ উন্নতি সাধন কৰাৰ লগতে সমাজৰ ঐক্য, শান্তি আৰু প্ৰগতিৰ বাবে সমাজৰ গুণী-জ্ঞানী,সন্ত-মহন্ত, ভকত বৈষ্ণৱ সকলে পথ নিৰ্দেশনা দিয়াতো কৰ্তব্য । তেতিয়াহে, এই ধৰাতে সৰগ ৰচনা কৰিব পৰাটো সম্ভৱপৰ হব।।


    Comments

    1. কৃষ্ণ জয় জগত গুৰু শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱৰ।

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Most Popular

    বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ

    বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ পৰিচয় : বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ  সমূহ বা বৰগীতৰ বিষয়ে  এই আলোচনাটিত আমি জানিব পাৰিম বৰগীত মানে কি ? তথা বৰগীতৰ ভাষা আৰু বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য তথা বৰগীতৰ লক্ষণ সমূহ। লগতে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তেখেতৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে লিখা গীত song বা  বৰগীতৰ সংখ্যা  সহ সেই সমূহৰ মাজত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা তাত্বিক ভাৱ আৰু আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ বিষয়ে। সূচী পত্ৰ বৰগীত মানে কি ? : বৰগীত বুলিলে কি বুজা বুলিলে ক'ব পাৰি যে একশৰণ নামধৰ্মৰ প্ৰাৰ্থনা উপযোগী উচ্চ আধ্যাত্মিক ভাৱ, ভাষা যুক্ত ৰাগ সম্বলিত সুৰৰ সমাহাৰত পৰিবেশন কৰা এবিধ গীত।      অৰ্থাৎ  বৰগীত কাক বোলে  বুলি ক'লে আমি কব পাৰোঁ যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ৰচনা কৰা আধ্যাত্মিক ভাৱ যুক্ত ৰাগ সম্বলিত ঈশ্বৰ স্ততি মূলক গীত সমূহকেই বৰগীত বোলা হয়। বৰগীতৰ ভাষা : ভাষাৰ ক্ষেত্ৰত দেখা পোৱা যায় যে বৰগীত সমূহ উচ্চ ভাৱ সম্পন্ন হোৱাৰ হেতুকে ইয়াত প্ৰাচীন অসমীয়া ভাষা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও, নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ ভক্তি আন্দোলনৰ সময়ত গঢ় লৈ উঠা ব্ৰজাৱলী নাম...

    মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ

    মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ পৰিচয় : মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ সমস্ত সাহিত্যিক জীৱন শঙ্কৰদেৱৰ আৰ্হিত গঢ় দিয়াৰ হ'লেও,নাট্যৰিতিৰ ক্ষেত্ৰত তেওঁ সম্পূৰ্ণ পৃথক বাটেৰে খোজ ললে। অৰ্থাৎ মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ  শঙ্কৰদেৱৰ নাট সমূহৰ লগত নিমিলে আৰু নিমিলে সেই সময়ত প্ৰচলিত অন্য কোনো নাটকীয় ৰীতিৰ লগত।এই  ঝুমুৰা  সমূহ মাধৱদেৱৰ সাহিত্য প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠতম নিদৰ্শন। সূচী পত্ৰ ঝুমুৰা কাক বোলে  : শঙ্কৰদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট কেইখনত একোটা স্বয়ংসম্পূৰ্ণ কাহিনী থকাৰ পৰিবৰ্তে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ"অৰ্জুন-ভঞ্জন"নাট খনক বাদ দি বাকীখিনি নাটত একোটা কাহিনী পূৰ্ণ ৰূপত পোৱা নাযায়।তাৰ পৰিবৰ্তে,একো- একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ ঘটনাহে বাকী নাট কেইখনৰ উপজীৱ্য সম্বল।              সেয়েহে  ঝুমুৰা কাক বোলে  বা  ঝুমুৰা মানে কি বুলি ক'লে ক'ব পাৰি যে," একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ কথাবস্তুৰ সংযুক্ত নাটককে ঝুমুৰা বোলা হয়। ঝুমুৰা সমূহৰ নাম : মাধৱদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত ঝুমুৰা সমূহ হ'ল-  অজ্জুন ভঞ্জন (পূৰ্ণাংগ)নাট।  চোৰধৰা নাট।  পিম্পৰা গুচো...

    অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য

    অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য পৰিচয়  :  মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট একক অংক বিশিষ্ট অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য  ৰ বিষয়ে অৱগত হোৱাৰ পূৰ্বে আমি জানিব লাগিব  অংকীয়া নাটৰ উৎস   সম্পৰ্কে। আমি সকলোৱেই জানো যে অসমীয়া সমাজ জীৱনলৈ বা  অসমীয়া সংস্কৃতি  লৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ অনন্য অৱদান হ'ল অংকীয়া নাট । এই অংকীয়া নাটৰ পৰাই শংকৰী যুগৰ পৰা আৰম্ভ কৰি শংকৰোত্তৰ যুগ তথা বৰ্তমান আধুনিক যুগলৈকে  অসমৰ ভাওনা  সংস্কৃতিয়ে এক বিশেষ স্থান লাভ কৰি আহিছে। সূচী পত্ৰ অংকীয়া নাটৰ উৎস  :  অংকীয়া নাটৰ উৎস হিচাপে কবলৈ গলে চিহ্নযাত্ৰাৰ কথা উনুকিয়াব লাগিব। কাৰন  চিহ্নযাত্ৰা  য়েই হ'ল অংকীয়া নাটৰ উৎস বা মূল গুৰি।  এই চিহ্নযাত্ৰা নাট্যাভিনয়ৰ দ্বাৰা গুৰু জনাই সপ্ত বৈকুণ্ঠৰ চিত্ৰ পট অংকন কৰি জনসাধাৰণক ঈশ্বৰৰ লীলা মাহাত্ম্য দৰ্শন কৰোৱাৰ লগতে ভক্তিৰ নিজৰা বোৱাই বৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰিছিল। চিত্ৰ পট অংকন কৰা কষ্টকৰ আৰু ব্যয়বহুল হোৱাত নৃত্য গীত, সংলাপ সমৃদ্ধ কাহিনীৰে যি এক প্ৰকাৰৰ নাটৰ সৃষ্টি কৰে,...