Skip to main content

অসমৰ খোল বাদ্যৰ বিভিন্ন অংগ সমূহ

অসমৰ খোল বাদ্যৰ বিভিন্ন অংগ সমূহ

অসমৰ খোল বাদ্যৰ বিভিন্ন অংগ সমূহ

পৰিচয়

অসমৰ বাদ্য যন্ত্ৰ সমূহৰ ভিতৰত খোল বাদ্য হৈছে অসমীয়া ধৰ্মীয় অনুষ্ঠান আদিত ব্যৱহাৰ কৰা সবাতোকৈ প্ৰয়োজনীয় সংগীত বাদ্যযন্ত্ৰ musical instruments।যাক দেৱ বাদ্য বুলিও কোৱা হয়। আনহাতে,অসমৰ শাস্ত্ৰীয় নৃত্য ৰূপে স্বীকৃত সত্ৰীয়া নৃত্য ৰ লগতো খোল বাদ্যৰ প্ৰয়োগ সবাতোকৈ বেছি। ইয়াৰ উপৰিও বৰগীত , ভাওনা আদিত এই বাদ্য টিৰ ব্যৱহাৰ কৰা হয়। খোল বাদ্যক আনদ্ধ বাদ্যৰ ভাগত ধৰা হয়।এই লেখাটিত অসমৰ খোল বাদ্যৰ বিভিন্ন অংগ সমূহ আৰু সেই সমূহৰ বিষয়ে আলোচনা কৰা হৈছে।

    খোল বাদ্যৰ উৎপত্তি :

    খোল বাদ্যৰ উৎপত্তি বিষয়ে বিভিন্ন চৰিত পুথি সমূহত বৰ্ণনা পোৱা যায়।যেনে-ৰামচৰণ ঠাকুৰকৃত চৰিত পুথিৰ মতে,বলৰাম আতৈ আসিয়া খোলৰ জোখক দিলা, ত্ৰয়োদশ আঙুল বাম ভাগে দাহিনে ন আঙুল কৈলা। ইয়াৰ উপৰিও গুৰু চৰিত পুথিৰ বৰ্ণনা টো পোৱা যায় যে কপিলীৰ জগন্নাথৰ দ্বাৰা মাটিৰে ডিমা সজোৱাই শালমৰাৰ মুচিয়াৰৰ হতুৱাই খোল চোৱাই গুৰুজনাই নিজে তাত সুৰ দিছিল।


    আনহাতে,ৰাগ মালিতাত খোলৰ উৎপত্তি সম্পৰ্কে এনেদৰে বৰ্ণনা কৰা হৈছে যে- আসিলেক দেৱবাদ্য স্বৰ্গত ইন্দ্ৰৰ, পৃথিৱীক আনিলন্ত শ্ৰীমন্ত শংকৰ। মুঠতে এটা কথা অতি স্পষ্ট যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱে সত্ৰীয়া সংস্কৃতি আৰু ইয়াৰ লগত মিলাই ব্যৱহাৰ কৰিব পৰাকৈ খোল বাদ্যৰো সৃষ্টি কৰিছিল। সেয়েহে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ হাততেই খোল বাদ্যৰ উৎপত্তি হৈছিল।


    অসমৰ খোল বাদ্যৰ বিভিন্ন অংগ সমূহ :

    এটা খোল বাদ্য বজাব পৰাকৈ হ'বলৈ হ'লে তাত বহুতো অংগ বা সামগ্ৰী প্ৰয়োজন হয়। লগতে খোল বাদ্য এটিৰ সম্পূৰ্ণ ভাগটি আন বহুতো উপভাগৰ দ্বাৰা গঠিত। সেই  সামগ্ৰী বা খোল এটিৰ লগত সংলগ্ন হৈ থকা আন আন অংগ সমূহ হৈছে-


     ১. খোলা বা ডিমা।  ২. গৰ্ভমণি বা ঘেৰ।
     ৩. বৰতি।  ৪. মলুৱা।
     ৫. কাটনি চাল।  ৬. পুলি।
     ৭. টিকনি।  ৮. ঘূণ।
     ৯. দাইনা।  ১০. বায়া।
     ১১. তালি।  ১২. মাজৰ তালি।


    খোলা বা ডিমা :

    কাঠ বা মাটিৰে নিৰ্মিত খোলৰ মূখ্য শৰীৰ ভাগকেই খোলা বা ডিমা বোলা হয়।এই খোলা বা ডিমা টিৰ মাজৰ অংশ শকত কৰি ক্ৰমান্বয়ে দুয়োফালে মাজৰ অংশতকৈ সৰু আকৃতিৰ হয়।বায়া ফাল টি অৱশ্যে মাজৰ অংশতকৈ কিছু সৰু হয় যদিও দাইনা ফালত কৈ যথেষ্ট ডাঙৰ বা বহল হয়।খোলৰ মূখ্য শৰীৰ বা ভাগটিক কঠাল,চাম কঠাল,আম আদি কাঠেৰে সজা হয়। পূৰ্বতে মাটিৰে নিৰ্মিত খোলৰ প্ৰচলন আছিল যদিও বৰ্তমান আধুনিক সময়ত খুব কমকৈ মাটিৰে নিৰ্মিত খোল দেখা যায়।


    গৰ্ভমণি বা ঘেৰ :

    এটা খোল বাদ্যৰ সম্পূৰ্ণ আকাৰ টিক সমানে ভাগ কৰি বাওঁ ফালৰ বায়া ফালৰ পৰা পুনৰ দুভাগত ভগাই অৰ্থাৎ খোলাটোৰ এক তৃতীয়াংশ ঠাইত কলা বা ৰঙচুৱা ৰঙৰ যি চিহ্ন গোলাকাৰে অংকন কৰা হয়, সেই অংশ খিনিকেই খোল এটিৰ গৰ্ভমণি বা ঘেৰ বোলা হয়।



    বৰতি :

    খোল এটিৰ শৰীৰৰ অংশত বায়া আৰু দাইনাক সংযোগ কৰি ৰাখিবলৈ সৰু সৰু চামৰাৰ যি ৰছী ব্যৱহাৰ কৰা হয়, তাকেই বৰতি বোলা হয়। এই বৰতি খোলৰ বাবে অন্যতম অপৰিহাৰ্য সামগ্ৰী।


    মলুৱা :

    খোলৰ বায়া আৰু দাইনা দুয়োফালে হাতেৰে বজোৱা অংশৰ ঠিক ওপৰতে ঘূৰণীয়া আকৃতিৰ বৰতীৰে পাক লগাই ওখকৈ গুঠি তৈয়াৰ কৰা বান্ধোনক মলুৱা বুলি কোৱা হয়।


    কাটনি চাল :

    মলুৱাৰ লগত সংলগ্ন বগা চামৰাৰ চাল খনেই হল কাটনি চাল।যি সৰহ অংশ মলুৱাত সোমাই থকাৰ বিপৰীতে কিছু অংশ হাতেৰে বজোৱা ঘূণৰ চাৰিওফালে বগা অংশৰ ওপৰত ঘূৰণীয়াকৈ ওলাই থাকে।


    পুলি :

    খোল এটিৰ দুয়ো ফালৰ তালি অংশক খোলা টোৰ লগত বান্ধিব পৰাকৈ যি সমূহ সৰু ফুটা কৰা হয়, সেই সমূহকে পুলি বোলে। এই পুলি সমূহৰ মাজেৰেই বৰতি ভৰাই দুয়ো তালিক বান্ধি ৰখা হয়।


    টিকনি :

    বৰতিৰ দ্বাৰা মলুৱা বান্ধি হোৱাৰ পাছত বাঢ়ি যোৱা বৰতিৰ অংশ সমূহক এক প্ৰকাৰৰ ঘূৰণীয়াকৈ সৰুকৈ মেৰিয়াই, তাৰ মাজেৰে গামোচা বা অনান্য ৰছী সোমোৱাই ডিঙিত খোল বাদ্য টি ওলমাই লব পৰাকৈ যি আকৃতি গঢ়ি তোলা হয়, তাকেই টিকনি বোলে।


    ঘূণ :

    খোল বাদ্যৰ দুয়োফালে হাতেৰে বজোৱা কলা অংশ খিনিকেই ঘূণ বোলে।লোহাৰৰ গুড়ি ভিন্ন প্ৰকাৰৰ আঠাৰ সহায়ত বিশেষ ধৰণে বজোৱা চাল অংশত লগোৱা হয়।


    দাইনা :

    খোলৰ সোফালৰ সৰু তালিৰ অংশটোক দাইনা বোলা হয়।


    বায়া :

    খোলৰ বাওঁফালৰ বহল তালিৰ অংশটোক বায়া বোলে।


    তালি :

    খোলৰ যি অংশত হাতৰ আঙুলিৰে আঘাত কৰি বাজনা বজোৱা হয় , সেই অংশকেই তালি বোলা হয়।


    মাজৰ তালি :

    ঘূণৰ দ্বাৰা আবৃত কলা অংশ আৰু কাটনি চালৰ মাজত থকা বগা অংশ খিনিকেই মাজৰ তালি বোলা হয়।


    সামৰণি :

    মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্টি অসমৰ খোল বাদ্যৰ বিভিন্ন অংগ সমূহ different parts of khol badya যি একোটা সম্পূৰ্ণ খোলত সংলগ্ন হৈ থাকে। এই অংগ সমূহৰ দ্বাৰাই খোল নিৰ্মাণ হয়। বৰ্তমান সময়ত প্ৰাশ্চাত্য বাদ্য যন্ত্ৰৰ প্ৰতি নৱপ্ৰজন্মৰ যি আগ্ৰহ, সেই একে আগ্ৰহ যদি অসমীয়া জাতীয় গুৰু শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট খোল বাদ্যৰ প্ৰতি হয়, তেন্তে গুৰুজনাৰ সৃষ্টিৰাজি হেৰাই নাযাব নিশ্চয়। কেৱল ভাওনা সংস্কৃতিৰ বাবেই প্ৰয়োজনীয় দুই এখন বাজনা শিকাৰ পৰিবৰ্তে সুনিপুণ গুৰুৰ ওচৰত সম্পূৰ্ণ শিক্ষাৰ আয়ত্ব কৰি লৈ খোল বাদ্যৰ শিক্ষা ললেহে বাদ্য ভাগিৰ লগতে বাজনা সমূহ সংৰক্ষিত হৈ থাকিব।।

    Comments

    Most Popular

    বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ

    বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ পৰিচয় : বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ  সমূহ বা বৰগীতৰ বিষয়ে  এই আলোচনাটিত আমি জানিব পাৰিম বৰগীত মানে কি ? তথা বৰগীতৰ ভাষা আৰু বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য তথা বৰগীতৰ লক্ষণ সমূহ। লগতে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তেখেতৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে লিখা গীত song বা  বৰগীতৰ সংখ্যা  সহ সেই সমূহৰ মাজত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা তাত্বিক ভাৱ আৰু আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ বিষয়ে। সূচী পত্ৰ বৰগীত মানে কি ? : বৰগীত বুলিলে কি বুজা বুলিলে ক'ব পাৰি যে একশৰণ নামধৰ্মৰ প্ৰাৰ্থনা উপযোগী উচ্চ আধ্যাত্মিক ভাৱ, ভাষা যুক্ত ৰাগ সম্বলিত সুৰৰ সমাহাৰত পৰিবেশন কৰা এবিধ গীত।      অৰ্থাৎ  বৰগীত কাক বোলে  বুলি ক'লে আমি কব পাৰোঁ যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ৰচনা কৰা আধ্যাত্মিক ভাৱ যুক্ত ৰাগ সম্বলিত ঈশ্বৰ স্ততি মূলক গীত সমূহকেই বৰগীত বোলা হয়। বৰগীতৰ ভাষা : ভাষাৰ ক্ষেত্ৰত দেখা পোৱা যায় যে বৰগীত সমূহ উচ্চ ভাৱ সম্পন্ন হোৱাৰ হেতুকে ইয়াত প্ৰাচীন অসমীয়া ভাষা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও, নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ ভক্তি আন্দোলনৰ সময়ত গঢ় লৈ উঠা ব্ৰজাৱলী নাম...

    মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ

    মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ পৰিচয় : মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ সমস্ত সাহিত্যিক জীৱন শঙ্কৰদেৱৰ আৰ্হিত গঢ় দিয়াৰ হ'লেও,নাট্যৰিতিৰ ক্ষেত্ৰত তেওঁ সম্পূৰ্ণ পৃথক বাটেৰে খোজ ললে। অৰ্থাৎ মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ  শঙ্কৰদেৱৰ নাট সমূহৰ লগত নিমিলে আৰু নিমিলে সেই সময়ত প্ৰচলিত অন্য কোনো নাটকীয় ৰীতিৰ লগত।এই  ঝুমুৰা  সমূহ মাধৱদেৱৰ সাহিত্য প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠতম নিদৰ্শন। সূচী পত্ৰ ঝুমুৰা কাক বোলে  : শঙ্কৰদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট কেইখনত একোটা স্বয়ংসম্পূৰ্ণ কাহিনী থকাৰ পৰিবৰ্তে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ"অৰ্জুন-ভঞ্জন"নাট খনক বাদ দি বাকীখিনি নাটত একোটা কাহিনী পূৰ্ণ ৰূপত পোৱা নাযায়।তাৰ পৰিবৰ্তে,একো- একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ ঘটনাহে বাকী নাট কেইখনৰ উপজীৱ্য সম্বল।              সেয়েহে  ঝুমুৰা কাক বোলে  বা  ঝুমুৰা মানে কি বুলি ক'লে ক'ব পাৰি যে," একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ কথাবস্তুৰ সংযুক্ত নাটককে ঝুমুৰা বোলা হয়। ঝুমুৰা সমূহৰ নাম : মাধৱদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত ঝুমুৰা সমূহ হ'ল-  অজ্জুন ভঞ্জন (পূৰ্ণাংগ)নাট।  চোৰধৰা নাট।  পিম্পৰা গুচো...

    অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য

    অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য পৰিচয়  :  মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট একক অংক বিশিষ্ট অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য  ৰ বিষয়ে অৱগত হোৱাৰ পূৰ্বে আমি জানিব লাগিব  অংকীয়া নাটৰ উৎস   সম্পৰ্কে। আমি সকলোৱেই জানো যে অসমীয়া সমাজ জীৱনলৈ বা  অসমীয়া সংস্কৃতি  লৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ অনন্য অৱদান হ'ল অংকীয়া নাট । এই অংকীয়া নাটৰ পৰাই শংকৰী যুগৰ পৰা আৰম্ভ কৰি শংকৰোত্তৰ যুগ তথা বৰ্তমান আধুনিক যুগলৈকে  অসমৰ ভাওনা  সংস্কৃতিয়ে এক বিশেষ স্থান লাভ কৰি আহিছে। সূচী পত্ৰ অংকীয়া নাটৰ উৎস  :  অংকীয়া নাটৰ উৎস হিচাপে কবলৈ গলে চিহ্নযাত্ৰাৰ কথা উনুকিয়াব লাগিব। কাৰন  চিহ্নযাত্ৰা  য়েই হ'ল অংকীয়া নাটৰ উৎস বা মূল গুৰি।  এই চিহ্নযাত্ৰা নাট্যাভিনয়ৰ দ্বাৰা গুৰু জনাই সপ্ত বৈকুণ্ঠৰ চিত্ৰ পট অংকন কৰি জনসাধাৰণক ঈশ্বৰৰ লীলা মাহাত্ম্য দৰ্শন কৰোৱাৰ লগতে ভক্তিৰ নিজৰা বোৱাই বৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰিছিল। চিত্ৰ পট অংকন কৰা কষ্টকৰ আৰু ব্যয়বহুল হোৱাত নৃত্য গীত, সংলাপ সমৃদ্ধ কাহিনীৰে যি এক প্ৰকাৰৰ নাটৰ সৃষ্টি কৰে,...