Skip to main content

নৰহৰি বুঢ়া ভকতৰ সৃষ্টি অসমৰ নৃত্য ভোৰতাল নৃত্য

নৰহৰি বুঢ়া ভকতৰ সৃষ্টি অসমৰ নৃত্য  ভোৰতাল নৃত্য

ভোৰতাল নৃত্য,অসমৰ নৃত্য
ফটো : সত্ৰীয়া নৃত্যৰ ছাত্ৰী, যোৰহাট

ভোৰতাল নৃত্যৰ পৰিচয় :

বাৰেৰহনীয়া সংস্কৃতিৰে ভৰপূৰ অসমৰ নৃত্য সমূহৰ ভিতৰত অন্যতম এটি মনোৰম অসমীয়া সংস্কৃতি হ'ল নৰহৰি বুঢ়া ভকতৰ সৃষ্টি অসমৰ নৃত্য ভোৰতাল নৃত্য Dance Of Assam, Bhortall Nritya। নামনি অসমৰ বৰপেটা সত্ৰত নৰহৰি বুঢ়াভকত আৰু মহানন্দ সূত্ৰধাৰ আদিয়ে এই তাল সহিত বিভিন্ন ভঙ্গীমা যুক্ত নৃত্য টি কামৰূপ অঞ্চল সমূহত প্ৰচলন হৈ থকা বীৰ নামৰ আধাৰত সৃষ্টি কৰিছিল।

ভোৰতাল নৃত্যৰ বৈশিষ্ট্য :

ভোৰতাল নৃত্য টি দুই পৰা দহ,বাৰ বা ততোধিক শিল্পীয়ে দলীয় ভাৱে প্ৰদৰ্শন কৰে।নাগাৰা বাদ্য যন্ত্ৰৰ চেৱে চেৱে ভোৰতাল নামৰ তাল ঘূৰাই ভিন্ন প্ৰকাৰৰ ভঙ্গী মাৰে নৃত্য প্ৰদৰ্শন কৰাটো এই কৃষ্টি ৰাজিৰ মূখ্য বৈশিষ্ট্য।

এই নৃত্য টিত আটাইতকৈ মন কৰিবলগীয়া বৈশিষ্ট্য টি হ'ল যে ভোৰতাল নৃত্য পৰিবেশন কাৰী সকলে তাল বজোৱাৰ চেও ধৰি নৃত্য পৰিবেশন কৰে। অৰ্থাৎ তালত আঘাত নকৰে। ইয়াৰ পৰিবৰ্তে তালৰ যি শব্দ হয়, সেইয়া বাদ্য যন্ত্ৰ সংগত কাৰী সকলেহে বজায়।


ভোৰতাল নৃত্যৰ লক্ষণসমূহ :

এই নৃত্য টিৰ প্ৰধান লক্ষণ হ'ল হাতেৰে তাল ঘূৰোৱা। জটিল দেহভঙ্গীমাৰে বিভিন্ন পাক আৰু ভঙ্গীমা যুক্ত উঠা-বহা আদিৰে মঞ্চ পৰিক্ৰমা কৰা। ইয়াৰ উপৰিও দুই হাতেৰে তাল সহিত ভিন্ন হস্ত প্ৰদৰ্শন যেনে মুজুৰা,হায়ৰে,প্ৰণাম আদি ।


সত্ৰীয়া নৃত্যৰ মাটি আখৰা ব্যৱহাৰ এই নৃত্য টিৰ এটি বিশেষ লক্ষণ। ওৰা চতা,বহা চতা,মোৰোপা উপৰিও বৰ্তমান পৰিবেশনত বিভিন্ন মাটি আখৰা এই ভোৰতাল নৃত্যত প্ৰয়োগ কৰা দেখা যায়।


ভোৰতাল নৃত্যৰ আহার্য :

আহার্যৰ dresses and jewellery ক্ষেত্ৰত দেখা যায় যে এই নৃত্যত কঁকালৰ পৰা ওপৰৰ অৰ্থাৎ ডিঙিলৈকে বগা ৰঙৰ কুৰটা আৰু কঁকালৰ পৰা ভৰি লৈকে বগা ৰঙৰ ধুতি ব্যৱহাৰ কৰা হয়।শিৰত সত্ৰীয়া গায়ন-বায়নত পৰিধান কৰা পাগুৰী আৰু তাৰ অগ্ৰ ভাগত বকুল ফুলৰ মালা পৰিধান কৰে। 

ইয়াৰ উপৰিও শৰীৰত ডিঙিৰ পৰা কঁকালৰ তললৈকে পৰাকৈ এখনি চেলেং কাপোৰ পিঠি ফালৰ পৰা কেৰেপিয়াকৈ দুই কান্ধৰ ওপৰেদি ব্যৱহাৰ কৰে।


সামৰণি

অসমৰ নৃত্য dance of Assam সমূহৰ অন্যতম নৰহৰি বুঢ়া ভকতৰ সৃষ্টি অসমৰ নৃত্য ভোৰতাল নৃত্য ৰ প্ৰচাৰ আৰু প্ৰসাৰৰ দিশত এতিয়াও উজনি অসমৰ নালাগে সমগ্ৰ অসমৰ বহু লোক অজ্ঞ। সংস্কৃতিৰ সাধক তথা শিল্পী সকলে এই নৃত্য টিৰ প্ৰসাৰৰ ক্ষেত্ৰত আগবাঢ়ি আহিলে , নিশ্চয় নৃত্যটিয়ে অসমৰ সংস্কৃতি ৰ অন্যতম অংগ হিচাপে চৌদিশে সমাদৃত হোৱাৰ  লগতে প্ৰচাৰ লাভ কৰিব।।
ভোৰতাল, অসমৰনৃত্য,bhortall
ফটো : সত্ৰীয়া নৃত্যৰ ছাত্ৰী, যোৰহাট।

Comments

Most Popular

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ পৰিচয় : বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ  সমূহ বা বৰগীতৰ বিষয়ে  এই আলোচনাটিত আমি জানিব পাৰিম বৰগীত মানে কি ? তথা বৰগীতৰ ভাষা আৰু বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য তথা বৰগীতৰ লক্ষণ সমূহ। লগতে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তেখেতৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে লিখা গীত song বা  বৰগীতৰ সংখ্যা  সহ সেই সমূহৰ মাজত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা তাত্বিক ভাৱ আৰু আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ বিষয়ে। সূচী পত্ৰ বৰগীত মানে কি ? : বৰগীত বুলিলে কি বুজা বুলিলে ক'ব পাৰি যে একশৰণ নামধৰ্মৰ প্ৰাৰ্থনা উপযোগী উচ্চ আধ্যাত্মিক ভাৱ, ভাষা যুক্ত ৰাগ সম্বলিত সুৰৰ সমাহাৰত পৰিবেশন কৰা এবিধ গীত।      অৰ্থাৎ  বৰগীত কাক বোলে  বুলি ক'লে আমি কব পাৰোঁ যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ৰচনা কৰা আধ্যাত্মিক ভাৱ যুক্ত ৰাগ সম্বলিত ঈশ্বৰ স্ততি মূলক গীত সমূহকেই বৰগীত বোলা হয়। বৰগীতৰ ভাষা : ভাষাৰ ক্ষেত্ৰত দেখা পোৱা যায় যে বৰগীত সমূহ উচ্চ ভাৱ সম্পন্ন হোৱাৰ হেতুকে ইয়াত প্ৰাচীন অসমীয়া ভাষা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও, নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ ভক্তি আন্দোলনৰ সময়ত গঢ় লৈ উঠা ব্ৰজাৱলী নাম...

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ পৰিচয় : মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ সমস্ত সাহিত্যিক জীৱন শঙ্কৰদেৱৰ আৰ্হিত গঢ় দিয়াৰ হ'লেও,নাট্যৰিতিৰ ক্ষেত্ৰত তেওঁ সম্পূৰ্ণ পৃথক বাটেৰে খোজ ললে। অৰ্থাৎ মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ  শঙ্কৰদেৱৰ নাট সমূহৰ লগত নিমিলে আৰু নিমিলে সেই সময়ত প্ৰচলিত অন্য কোনো নাটকীয় ৰীতিৰ লগত।এই  ঝুমুৰা  সমূহ মাধৱদেৱৰ সাহিত্য প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠতম নিদৰ্শন। সূচী পত্ৰ ঝুমুৰা কাক বোলে  : শঙ্কৰদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট কেইখনত একোটা স্বয়ংসম্পূৰ্ণ কাহিনী থকাৰ পৰিবৰ্তে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ"অৰ্জুন-ভঞ্জন"নাট খনক বাদ দি বাকীখিনি নাটত একোটা কাহিনী পূৰ্ণ ৰূপত পোৱা নাযায়।তাৰ পৰিবৰ্তে,একো- একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ ঘটনাহে বাকী নাট কেইখনৰ উপজীৱ্য সম্বল।              সেয়েহে  ঝুমুৰা কাক বোলে  বা  ঝুমুৰা মানে কি বুলি ক'লে ক'ব পাৰি যে," একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ কথাবস্তুৰ সংযুক্ত নাটককে ঝুমুৰা বোলা হয়। ঝুমুৰা সমূহৰ নাম : মাধৱদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত ঝুমুৰা সমূহ হ'ল-  অজ্জুন ভঞ্জন (পূৰ্ণাংগ)নাট।  চোৰধৰা নাট।  পিম্পৰা গুচো...

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য পৰিচয়  :  মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট একক অংক বিশিষ্ট অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য  ৰ বিষয়ে অৱগত হোৱাৰ পূৰ্বে আমি জানিব লাগিব  অংকীয়া নাটৰ উৎস   সম্পৰ্কে। আমি সকলোৱেই জানো যে অসমীয়া সমাজ জীৱনলৈ বা  অসমীয়া সংস্কৃতি  লৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ অনন্য অৱদান হ'ল অংকীয়া নাট । এই অংকীয়া নাটৰ পৰাই শংকৰী যুগৰ পৰা আৰম্ভ কৰি শংকৰোত্তৰ যুগ তথা বৰ্তমান আধুনিক যুগলৈকে  অসমৰ ভাওনা  সংস্কৃতিয়ে এক বিশেষ স্থান লাভ কৰি আহিছে। সূচী পত্ৰ অংকীয়া নাটৰ উৎস  :  অংকীয়া নাটৰ উৎস হিচাপে কবলৈ গলে চিহ্নযাত্ৰাৰ কথা উনুকিয়াব লাগিব। কাৰন  চিহ্নযাত্ৰা  য়েই হ'ল অংকীয়া নাটৰ উৎস বা মূল গুৰি।  এই চিহ্নযাত্ৰা নাট্যাভিনয়ৰ দ্বাৰা গুৰু জনাই সপ্ত বৈকুণ্ঠৰ চিত্ৰ পট অংকন কৰি জনসাধাৰণক ঈশ্বৰৰ লীলা মাহাত্ম্য দৰ্শন কৰোৱাৰ লগতে ভক্তিৰ নিজৰা বোৱাই বৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰিছিল। চিত্ৰ পট অংকন কৰা কষ্টকৰ আৰু ব্যয়বহুল হোৱাত নৃত্য গীত, সংলাপ সমৃদ্ধ কাহিনীৰে যি এক প্ৰকাৰৰ নাটৰ সৃষ্টি কৰে,...