Skip to main content

সত্ৰীয়া সংস্কৃতি চৰিত তোলা প্ৰথা

সত্ৰীয়া সংস্কৃতি চৰিত তোলা প্ৰথা

চৰিতপুথিৰভাগ,চৰিতপুথিৰবৈশিষ্ট্য

পৰিচয় :

মহাপুৰুষীয়া সত্ৰীয়া সংস্কৃতি চৰিত তোলা প্ৰথা সত্ৰ সমূহৰ নাম প্ৰসংগৰ এক অবিচ্ছেদ্য অংগ। দৈনন্দিন নিত্য প্ৰসংগ সমূহৰ লগতে সত্ৰ সমূহত গুৰু দুজনাৰ লগতে আতা সকলৰ চৰিত বা জীৱন বৃত্তান্ত কথন আৰু শ্ৰৱণ কৰাটো এক পৰম্পৰাগত ভাৱে চলি অহা ৰীতি।যাক সত্ৰীয়া ভাষাত চৰিত তোলা প্ৰথা বুলি কোৱা হয়।


সত্ৰীয়া সংস্কৃতিৰ চৰিত তোলা প্ৰথা :

চৰিত তোলা প্ৰথা কি বুলিলে ক'ব পাৰি যে সত্ৰ সমূহত বা সত্ৰীয়া সংস্কৃতিৰ চৰিত তোলা প্ৰথা অসমত আৰম্ভ হৈছিল মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ তিৰুভাৱৰ পাছত। গুৰু জনাৰ বৈকুন্ঠগামী হোৱাৰ পিছত ভকত বৈষ্ণৱসকলে তাৰাৰ জীৱনৰ বিভিন্ন ঘটনা আৰু গুণ তথা কৰ্ম ৰাজি ইত্যাদি সমূহৰ মৌখিক কথোপকথন আলোচনা কৰিবলৈ লয়।এই আলোচনাৰ আত ধৰি শংকৰদেৱৰ একান্ত শিষ্য মাধৱদেৱে সত্ৰৰ বৈষ্ণৱসকলৰ সমিপে গুৰুৰ চৰিত কবলৈ লয়।


সত্ৰত চৰিত তোলা প্ৰথাৰ আৰম্ভণি :

অসমত চৰিত তোলা প্ৰথা প্ৰথম আৰম্ভ কৰে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱে। মাধৱদেৱৰ দেহাৱসানৰ পাছত সত্ৰৰ ভকতসকলে কীৰ্তন ঘৰৰ নিত্য প্ৰসংগৰ লগতে দুজনা গুৰুৰ জীৱনী এই চৰিত তুলিবলৈ লয়। সত্ৰৰ বুঢ়াভকত সকলে গুৰু দুজনাৰ লগতে আন আন বৈষ্ণৱ আতা সকলৰ চৰিত পাঠ কৰে। আৰু কীৰ্তন ঘৰত উপস্হিত বৈষ্ণৱসকলে শ্ৰৱণ কৰে।এনেদৰেই সত্ৰ সমূহত চৰিত তোলা প্ৰথা আজিকোপতি প্ৰচলিত হৈ আছে।


চৰিত পুথিৰ ভাগ :

চৰিত পুথি সমূহৰ ৰচনা ৰীতি অনুসৰি দুটা ভাগত ভাগ কৰিব পাৰি। সেইয়া হৈছে-
১.পদ্য চৰিত পুথি আৰু
২.গদ্য চৰিত পুথি।


চৰিত পুথি সমূহৰ বৈশিষ্ট্য :

সত্ৰীয়া সংস্কৃতিৰ চৰিত পুথি সমূহৰ বৈশিষ্ট্য সম্পৰ্কে চাবলৈ গ'লে দেখা যায় যে-

  • সহজ সৰল ভাষা প্ৰয়োগ আৰু সাৱলীল শব্দ সংযোগত কম শব্দেৰে বহু অৰ্থ প্ৰকাশ এই চৰিত পুথি সমূহৰ উল্লেখযোগ্য বৈশিষ্ট।
  • চুটি চুটি বাক্যৰ দ্বাৰা স্পষ্ট ৰূপত অৰ্থ প্ৰকাশ এই সমূ্হৰ আন এক বিশেষ বৈশিষ্ট্য।
  • কথিত ভাষা সমূহৰ প্ৰয়োগ চৰিত পুথিত দেখা যায়। বিশেষকৈ নামনি অসমৰ কিছুমান ভাষা এই চৰিত পুথি সমূহত প্ৰয়োগ প্ৰচুৰ পৰিমাণে দেখা পোৱা যায়।
  • ভাষাৰ গাম্ভীযতা চৰিত পুথিৰ আন এটি মূখ্য বৈশিষ্ট্য।


সামৰণি :

সত্ৰীয়া সংস্কৃতি চৰিত তোলা প্ৰথা অসমৰ বৈষ্ণৱ ধৰ্মাৱলম্বী সত্ৰ সমূহত নিৰবিচ্ছিন্ন ভাৱে প্ৰচলন হৈ আহিছে আৰু হয়তো থাকিবও। বৈষ্ণৱ জীৱনী সাহিত্য বা চৰিত পুথি সমূহ সত্ৰৰ লগতে অসমীয়া সাহিত্যৰ বাবে অমূল্য সম্পদ। এই সমূহৰ মাজতেই অসমৰ অতীতৰ ধৰ্মীয় লগতে সমাজ জীৱনৰ বিভিন্ন দিশ সমূহৰ সম্পৰ্কে জানিব পাৰি।সেয়েহে, এই সম্পদ ৰাজি সুৰক্ষিত কৰি ৰখাৰ প্ৰতিজন সংস্কৃতি প্ৰেমী বা সাহিত্য প্ৰেমীৰ কৰ্তব্য।

আৰু পঢ়িব পাৰে- অসমৰ লোক পৰিৱেশ্য কলা ওজাপালি।

Comments

Most Popular

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ পৰিচয় : বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ  সমূহ বা বৰগীতৰ বিষয়ে  এই আলোচনাটিত আমি জানিব পাৰিম বৰগীত মানে কি ? তথা বৰগীতৰ ভাষা আৰু বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য তথা বৰগীতৰ লক্ষণ সমূহ। লগতে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তেখেতৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে লিখা গীত song বা  বৰগীতৰ সংখ্যা  সহ সেই সমূহৰ মাজত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা তাত্বিক ভাৱ আৰু আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ বিষয়ে। সূচী পত্ৰ বৰগীত মানে কি ? : বৰগীত বুলিলে কি বুজা বুলিলে ক'ব পাৰি যে একশৰণ নামধৰ্মৰ প্ৰাৰ্থনা উপযোগী উচ্চ আধ্যাত্মিক ভাৱ, ভাষা যুক্ত ৰাগ সম্বলিত সুৰৰ সমাহাৰত পৰিবেশন কৰা এবিধ গীত।      অৰ্থাৎ  বৰগীত কাক বোলে  বুলি ক'লে আমি কব পাৰোঁ যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ৰচনা কৰা আধ্যাত্মিক ভাৱ যুক্ত ৰাগ সম্বলিত ঈশ্বৰ স্ততি মূলক গীত সমূহকেই বৰগীত বোলা হয়। বৰগীতৰ ভাষা : ভাষাৰ ক্ষেত্ৰত দেখা পোৱা যায় যে বৰগীত সমূহ উচ্চ ভাৱ সম্পন্ন হোৱাৰ হেতুকে ইয়াত প্ৰাচীন অসমীয়া ভাষা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও, নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ ভক্তি আন্দোলনৰ সময়ত গঢ় লৈ উঠা ব্ৰজাৱলী নাম...

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ পৰিচয় : মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ সমস্ত সাহিত্যিক জীৱন শঙ্কৰদেৱৰ আৰ্হিত গঢ় দিয়াৰ হ'লেও,নাট্যৰিতিৰ ক্ষেত্ৰত তেওঁ সম্পূৰ্ণ পৃথক বাটেৰে খোজ ললে। অৰ্থাৎ মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ  শঙ্কৰদেৱৰ নাট সমূহৰ লগত নিমিলে আৰু নিমিলে সেই সময়ত প্ৰচলিত অন্য কোনো নাটকীয় ৰীতিৰ লগত।এই  ঝুমুৰা  সমূহ মাধৱদেৱৰ সাহিত্য প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠতম নিদৰ্শন। সূচী পত্ৰ ঝুমুৰা কাক বোলে  : শঙ্কৰদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট কেইখনত একোটা স্বয়ংসম্পূৰ্ণ কাহিনী থকাৰ পৰিবৰ্তে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ"অৰ্জুন-ভঞ্জন"নাট খনক বাদ দি বাকীখিনি নাটত একোটা কাহিনী পূৰ্ণ ৰূপত পোৱা নাযায়।তাৰ পৰিবৰ্তে,একো- একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ ঘটনাহে বাকী নাট কেইখনৰ উপজীৱ্য সম্বল।              সেয়েহে  ঝুমুৰা কাক বোলে  বা  ঝুমুৰা মানে কি বুলি ক'লে ক'ব পাৰি যে," একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ কথাবস্তুৰ সংযুক্ত নাটককে ঝুমুৰা বোলা হয়। ঝুমুৰা সমূহৰ নাম : মাধৱদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত ঝুমুৰা সমূহ হ'ল-  অজ্জুন ভঞ্জন (পূৰ্ণাংগ)নাট।  চোৰধৰা নাট।  পিম্পৰা গুচো...

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য পৰিচয়  :  মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট একক অংক বিশিষ্ট অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য  ৰ বিষয়ে অৱগত হোৱাৰ পূৰ্বে আমি জানিব লাগিব  অংকীয়া নাটৰ উৎস   সম্পৰ্কে। আমি সকলোৱেই জানো যে অসমীয়া সমাজ জীৱনলৈ বা  অসমীয়া সংস্কৃতি  লৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ অনন্য অৱদান হ'ল অংকীয়া নাট । এই অংকীয়া নাটৰ পৰাই শংকৰী যুগৰ পৰা আৰম্ভ কৰি শংকৰোত্তৰ যুগ তথা বৰ্তমান আধুনিক যুগলৈকে  অসমৰ ভাওনা  সংস্কৃতিয়ে এক বিশেষ স্থান লাভ কৰি আহিছে। সূচী পত্ৰ অংকীয়া নাটৰ উৎস  :  অংকীয়া নাটৰ উৎস হিচাপে কবলৈ গলে চিহ্নযাত্ৰাৰ কথা উনুকিয়াব লাগিব। কাৰন  চিহ্নযাত্ৰা  য়েই হ'ল অংকীয়া নাটৰ উৎস বা মূল গুৰি।  এই চিহ্নযাত্ৰা নাট্যাভিনয়ৰ দ্বাৰা গুৰু জনাই সপ্ত বৈকুণ্ঠৰ চিত্ৰ পট অংকন কৰি জনসাধাৰণক ঈশ্বৰৰ লীলা মাহাত্ম্য দৰ্শন কৰোৱাৰ লগতে ভক্তিৰ নিজৰা বোৱাই বৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰিছিল। চিত্ৰ পট অংকন কৰা কষ্টকৰ আৰু ব্যয়বহুল হোৱাত নৃত্য গীত, সংলাপ সমৃদ্ধ কাহিনীৰে যি এক প্ৰকাৰৰ নাটৰ সৃষ্টি কৰে,...