Skip to main content

অংকীয়া নাট বা অঙ্কীয়া নাটৰ আঙ্গিক আৰু নাট্যশাস্ত্ৰত বৰ্ণিত ৰঙ্গমঞ্চ

অংকীয়া নাট বা অঙ্কীয়া নাটৰ আঙ্গিক আৰু নাট্যশাস্ত্ৰত বৰ্ণিত ৰঙ্গমঞ্চ

 

নাট্যশাস্ত্ৰ, অংকীয়ানাটৰআঙ্গিক
ফটো : ভৱকান্ত দেৱ গোস্বামী সত্ৰীয়া সাংস্কৃতিক বিদ্যালয়ৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰী সকল।

         

পৰিচয়:
অংকীয়া নাট বা অঙ্কীয়া নাটৰ আঙ্গিক আৰু নাট্যশাস্ত্ৰত বৰ্ণিত ৰঙ্গমঞ্চ শীৰ্ষক এই লেখাটিত আমি জানিব পাৰিম যে শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তাৰাৰ একান্ত প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে বহুকেইটা ভাষাৰ সংমিশ্ৰণ কৰি ব্ৰজাৱলী ভাষাত ৰচনা কৰা  অঙ্কীয়া নাট সমূহৰ বিশেষ আঙ্গিক আৰু নাট্যশাস্ত্ৰত উল্লেখিত ৰঙ্গমঞ্চৰ বিশেষত্ব সমূহ কি কি ধৰণৰ।


অংকীয়া নাটৰ ক্ষেত্ৰত, গুৰু দুজনাৰ পাছত তাৰাসৱৰ অনুগামী বৈষ্ণৱ সকলেও পাছত  অঙ্কীয়া নাট ৰচনা কৰিছিল যদিও অঙ্কীয়া নাটৰ সৃষ্টিৰ ক্ষেত্ৰত শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱৰ নাম সৰ্বপ্ৰথম লোৱা হয়। কাৰণ ,পাছৰ সকলে গুৰু দুজনাক অনুসৰণ কৰিহে অঙ্কীয়া নাটৰ ৰচনাত হাত বুলাইছিল।

      
গুৰু দুজনাৰ অঙ্কীয়া নাট ৰচনাৰ মূল মন্ত্ৰ আছিল- জনসাধাৰণৰ মাজত বৈষ্ণৱ ধৰ্ম বিস্তাৰ কৰাৰ লগতে ৰাম-কৃষ্ণৰ মহিমা প্ৰচাৰ কৰি ভকতি মুকুতিৰ পথ প্ৰশস্ত কৰা।


আনহাতে, আজিৰ পৰা প্ৰায় এহেজাৰ পাঁচশ বছৰৰ পূৰ্বেই ভাৰতৰ নাটকৰ পৰম্পৰা আৰম্ভ হৈছিল আৰু পৃথিৱীৰ প্ৰথম খন শাস্ত্ৰ তেতিয়াই ৰচনা হৈছিল।এই খন শাস্ত্ৰতেই নাটকৰ মঞ্চ নিৰ্মাণৰ কাৰিকৰী নিৰ্দেশাৱলীৰ পৰা আৰম্ভ কৰি, প্ৰয়োগ পদ্ধতি, কলা-কৌশল, নাট্যাভিনয়ৰ বিভিন্ন আঙ্গিক,ভাৱ-ৰস,নাট ৰচনাৰ বিভিন্ন দিশ সমূহৰ লগতে দৃশ্য-সজ্জা আৰু ৰূপ-সজ্জাৰ বিভিন্ন নিয়ম ইত্যাদিৰে লিখিত আছিল।এই খন শাস্ত্ৰই হৈছে ভৰতমুনিৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট্যশাস্ত্ৰ


অঙ্কীয়া নাটৰ আঙ্গিক সমূহ:

বিভিন্ন আঙ্গিক উপাদানেৰে সমৃদ্ধ এই নাট সমূহ মূলতঃ নৃত্য-নাট্য ধৰ্মী। আনহাতে,এই নাটৰ আঙ্গিক সমূহক দুটা ভাগত ভাগ কৰিব পাৰি।(ক).বহিৰঙ্গ বিভাগ আৰু (খ).অন্তৰঙ্গ বিভাগ।
বিষয়বস্তু আৰু ৰচনা ৰীতি অনুযায়ী অঙ্কীয়া নাটৰ এই দুয়োবিধ বিভাগৰ অন্তৰ্গত আঙ্গিক সমূহ হল ক্ৰমে--

বহিৰঙ্গ বিভাগ
(১).নান্দী : নান্দী মানে হৈছে,অঙ্কীয়া নাটত ৰাম-কৃষ্ণৰ প্ৰশস্তি বা গীত,ভটিমাৰ যোগেদি ঈশ্বৰৰ গুণানুকীৰ্তন কৰা শ্লোক। এই নান্দী শ্লোক অঙ্কীয়া নাটত দুটা। প্ৰথম টি শ্লোক ৰাম-কৃষ্ণৰ প্ৰাৰ্থনা সূচক আৰু দ্বিতীয় টিত গীত বা ভটিমা কথনৰ দ্বাৰা দৰ্শকক নাটকীয় বিষয়বস্তুৰ মাজলৈ অন্তৰ্নিহিত কৰা।

(২). ভটিমা : দেৱ-দেৱতা, গুৰু, নৃপতি আদিৰ যশ গুণ মহাত্ম্য প্ৰকাশক ছন্দোবদ্ধ বাণী সমূহকেই ভটিমা বুলিব পাৰি। অঙ্কীয়া নাটত সাধাৰণতে নাটৰ আৰম্ভণি অংশৰ ভটিমাত ৰাম-কৃষ্ণৰ গুণাৱলীকে আদি কৰি কাহিনীৰ চমূ ব্যাখ্যা দাঙি ধৰাৰ লগতে কাহিনীৰ প্ৰয়োজনত কিছুমান চৰিত্ৰৰ মূখত এবিধ ভটিমা দিয়াৰ উপৰিও নাটকৰ শেষত ভৱ সংসাৰ তৰনৰ উপদেশেৰে মুক্তি মঙ্গল নামেৰে আন এবিধ ভটিমা দেখা পোৱা যায়।


(৩). প্ৰস্তাৱনা: প্ৰস্তাৱনা নামটি অঙ্কীয়া নাটত  ব্যৱহাৰ কৰা নহয় যদিও সূত্ৰধাৰ জনে প্ৰবেশৰ পৰা "আহে সঙ্গী,আকাশে কি বাদ্য বাজত"বুলি কোৱাৰ পাছত সঙ্গী সকলে "দেৱ দুন্দুভি বাজত" বুলালৈকে,এই সময়খিনিত পৰিবেশিত অংশকেই প্ৰস্তাৱনা বুলি ধৰা হয়।


আৰু পঢ়িব পাৰে- বাৰছোৱা অংকীয়া নাট।


অন্তৰঙ্গ বিভাগ
(১).বীজ: নাটকৰ নায়কে নাটকৰ যিটো বিষয়বস্তু ফলপ্ৰাপ্তি হিচাপে গ্ৰহণ কৰি লয়,সেইটিয়েই বীজ।

(২).বিন্দু : যাৰ দ্বাৰা নাটকৰ ঘটনাৰ বিচ্ছেদ অপসাৰণ আদি কাৰ্যক বাধা দিয়া হয়,সিয়েই বিন্দু।


(৩). পতাকা : নাটকত বহুলভাৱে চলি যোৱা ঘটনাই হৈছে পতাকা।


(৪).প্ৰকৰী : প্ৰকৰী কাহিনীত বিস্তৃত নহয় যদিও ই চৰিত্ৰ আৰু স্হান কাল বিশেষে ঘটনা হিচাপে প্ৰাধান্য লভে।


(৫). কাৰ্য : নাটকৰ নায়কে নাটকৰ কাহিনীৰ আৰম্ভণিৰ পম খেদি শেষত সিদ্ধি লাভ কৰাকে কাৰ্য বোলা হয়।

    
ইয়াৰ উপৰিও অন্তৰঙ্গ অৱস্হা, নাটকীয় সন্ধি, নিৰ্বহন আৰু ব্যক্তি নিৰপেক্ষতা আদি অঙ্কীয়া নাটত সুন্দৰকৈ পৰিস্ফুট হোৱা দেখা পোৱা যায়। আনহাতে,ৰস সৃষ্টি হল অঙ্কীয়া নাটৰ আন এটি মূখ্য অংগ। নৃত্য নাট্য পৰিবেশনৰ চুড়ান্ত বিন্দুৱেই হ'ল ৰস নিষ্পত্তি কৰা।

অঙ্কীয়া নাটত একাধিক সমাবেশ হৈছে যদিও এই নাটৰ মূল লক্ষ্য কেৱল ভক্তি ৰস সৃষ্টি কৰা। সেয়েহে,এই ভক্তি ৰস সৃষ্টি কৰিবলৈ অঙ্কীয়া নাটত আৰু বহুতো আঙ্গিক উপাদান দেখা পোৱা যায়। সেইসমূহ হৈছে-


(১). গায়ন-বায়ন : গায়ন-বায়ন অঙ্কীয়া নাটৰ কাহিনীৰ অন্তৰ্ভুক্ত কোনো চৰিত্ৰ নহ'লেও ইয়াৰ তাৎপৰ্য কিন্তু অসীম। যিহেতু,নাটৰ আৰম্ভণিৰ পৰা শেষলৈকে গীত, বাদ্য আদি সকলোখিনি এই সকলেই পালন কৰে।


(২).সূত্ৰনাট্য : সূত্ৰধাৰ জন অঙ্কীয়া নাটৰ মূল চৰিত্ৰ ।যাক কেন্দ্ৰ কৰি নাটৰ বাকী সমূহ চৰিত্ৰ সঞ্চালিত হয়। কেতিয়াবা কেতিয়াবা নাটকত দেখুৱাব নোৱাৰা কাৰ্যক এই সূত্ৰধাৰ জনেই সমাজক শুনাই ভকতি মুকুতিৰ পথ নিৰ্দেশনা দিয়ে।


(৩).শ্লোক : পৰম আৰাধ্যা জনাৰ ৰূপ বৰ্ণনাৰ পৰা,নাটকৰ কাহিনীৰ স্বৰূপ তথা পাত্ৰ পাত্ৰীৰ বিৱৰণ এই শ্লোক সমূহতেই ৰখা হয়।


(৪).গীত : নাটৰ কাহিনীৰ মাজে মাজে ভাৱ কাৰ্য ক ছন্দোময়ভাৱে দৰ্শকক বুজোৱাই হৈছে এই গীত সমূহ ৰচনাৰ মূল উদ্দেশ্য। ইয়াৰ মাজতেই পাত্ৰ পাত্ৰীৰ প্ৰবেশ প্ৰস্হান, নৃত্য, যুদ্ধ আদি সম্পন্ন কৰি নাটকক আৰু অধিক সাৱলীল ৰূপত উপস্হাপন কৰা হয়।


(৫). ব্ৰজাৱলী ভাষা : তিনিৰ পৰা ততোধিক ভাষাৰ সমাহাৰত সৃষ্ট এটি ভাষা। শংকৰদেৱে ভাৰতৰ বিভিন্ন ঠাইত বুজিব পৰাকৈ এই ভাষাক সৱল কৰি তুলিছিল।


আৰু পঢ়িব পাৰে- অংকীয়া ভাওনাৰ সূত্ৰধাৰ নৃত্য।


(৬).মূখা : মূখা অঙ্কীয়া নাটৰ এটি প্ৰধান অংগ।সকলো শ্ৰেণীৰ দৰ্শকে যাতে নাটকৰ বিষয়বস্তুৰ জ্ঞান লাভ কৰিব পাৰে ,তাৰ প্ৰতি লক্ষ্য ৰাখিয়েই গুৰু জনাই অঙ্কীয়া নাটত মূখা ব্যৱহাৰ কৰিছিল।এই মূখা দুবিধ- আংশিক অঙ্গ ঢকা আৰু সবাঙ্গ ঢকা।


নাট্যশাস্ত্ৰত বৰ্ণিত ৰঙ্গমঞ্চ :

আজিৰ পৰা প্ৰায় এহেজাৰ পাঁচশ বছৰৰ পূৰ্বেই ভাৰতৰ নাটকৰ পৰম্পৰা আৰম্ভ হৈছিল আৰু পৃথিৱীৰ প্ৰথম খন শাস্ত্ৰ তেতিয়াই ৰচনা হৈছিল।এই খন শাস্ত্ৰতেই নাটকৰ মঞ্চ নিৰ্মাণৰ কাৰিকৰী নিৰ্দেশাৱলীৰ পৰা আৰম্ভ কৰি, প্ৰয়োগ পদ্ধতি, কলা-কৌশল, নাট্যাভিনয়ৰ বিভিন্ন আঙ্গিক,ভাৱ-ৰস,নাট ৰচনাৰ বিভিন্ন দিশ সমূহৰ লগতে দৃশ্য-সজ্জা আৰু ৰূপ-সজ্জাৰ বিভিন্ন নিয়ম ইত্যাদিৰে লিখিত আছিল।এই খন শাস্ত্ৰই হৈছে ভৰতমুনিৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট্যশাস্ত্ৰ।

 

ইয়াত উল্লেখিত ৰঙ্গমঞ্চৰ বিষয়ে ভৰতমুনিয়ে কৈছে যে মত্যবাসীৰ ৰঙ্গমঞ্চ দীঘলে ৬৪ হাত আৰু প্ৰষ্হই ৩২ হাত হ'ব লাগে। ইয়াৰ অন্যথা ডাঙৰ
ৰঙ্গমঞ্চ নিৰ্মাণ কৰা উচিত নহয়। 

ইয়াৰ কাৰণ দেখুৱাই ভৰতমুনিয়ে লিখিছে যে ইয়াতকৈ অধিক ডাঙৰ বা বৃহদাকাৰ মঞ্চত অভিনয় কৰা নাট্য যথাযথ ভাৱে প্ৰকাশ পোৱা অসম্ভৱ। কাৰণ বৃহদাকাৰ মঞ্চত উচ্চাৰিত হোৱা কথাখিনি সুনিয়মিত ভাৱে বিয়পি নপৰে।তাৰ ফলস্বৰূপে সেইবিলাক এক বিকৃত স্বৰত পৰিণত হোৱাৰ সম্ভাৱনা থাকে।

      
ইয়াৰ উপৰিও,ভাৱ ৰস অনুসাৰে নাটকত অভিনয় কৰা অভিনেতা সকলৰ যি আৱেগ ফুটি ওলাব লাগে সি ৰঙ্গমঞ্চৰ আকাৰ বৃহৎ বা অতিকায় হোৱাৰ ফলত অস্পষ্ট হৈ পৰে। 

সেইবাবেই ৰঙ্গমঞ্চ ঘৰটো মধ্যমাকাৰ হোৱাতো ভাল। তেতিয়া সেই ৰঙ্গগৃহত অনুষ্ঠিত কৰা আবৃত্তি আৰু গীত মাত আদি সকলো শুনাত সহজ হৈ শ্ৰুতিমধুৰ হয়।

    
‌আনহাতে-সমতল,স্হিৰ,দৃঢ়, কৃষ্ণবৰ্ণ বা গৌৰবৰ্ণৰ মাটিত নাট্যমণ্ডপ নিৰ্মাণ কৰিব লাগে।শঙ্খ,দুন্দুভি, মৃদংগ আদি বাদ্য বজাই আনুষ্ঠানিক ভাৱে সেই অনুষ্ঠানৰ সকলোখিনি অনিষ্ট দূৰ কৰি ল'ব লাগে আৰু বিকলাঙ্গ লোক,শ্ৰমণাদি পাণ্ড আদি সেই বিষয়ত নাৰাখি শুভ তিথি ,শুভ দিনত সেই ৰঙ্গমঞ্চৰ স্হাপনা কৰিব লাগে।

উপৰুক্ত ভাৱে কৰাৰ পাছত ৰঙ্গশীৰ্ষ নিৰ্মাণ কৰি তাত কাঠৰ কাম কৰিব লাগে।এই কাম সমূহৰ ভিতৰত যেনে- শিল্পৰ কাম,বহুবিধ কাঠৰ মূৰ্তিও তাত অঙ্কন কৰিব লাগে।


নাট্যমণ্ডপ নিৰ্মাতা সকলে পৰ্বতৰ গুহাকৃতি ,দ্বি-ভূমি সম্পন্ন ধীৰ গতিত বায়ু চলাচল কৰিব পৰা, বাদ্যবৃন্দৰ শব্দৰ হোৱা উপযোগীকৈ তিনিবিধ ৰঙ্গমঞ্চৰ যেনে বি-কৃষ্ট,চতুৰশ্ৰ আৰু ত্ৰ্যশ্ৰ এই তিনি প্ৰকাৰৰ ৰঙ্গমঞ্চৰ ভিতৰত যিকোনো এভাগ নিৰ্মাণ কৰিব লাগে।


সচাকৈ আচৰিত লাগে যে,ইমান বছৰৰ পূৰ্বেই ভৰতমুনিয়ে তেখেতৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট্যশাস্ত্ৰ নামৰ গ্ৰন্থত কি সুন্দৰ ভাৱে নাটকীয় সকলো দিশ সামৰি লিপিবদ্ধ কৰি গৈছে।


অংকীয়া নাট বা অঙ্কীয়া নাটৰ আঙ্গিক আৰু নাট্যশাস্ত্ৰত বৰ্ণিত ৰঙ্গমঞ্চ বিষয়ে বহল ভাৱে অধ্যয়ন কৰিলে দেখা যায় যে অংকীয়া নাট এনে প্ৰকাৰৰ নাট য'ত আৰম্ভণিৰ পৰা শেষলৈকে কেৱল ঈশ্বৰৰ বা হৰি নামৰ ধ্বনিকেই শুনা যায়। এনেদৰেই এই আঙ্গিক সমূহৰ যোগেদিয়েই অসমীয়া ধৰ্মীয় গুৰু শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱৰ অমৰ সৃষ্টি , জাতীয় নাট্য সম্পদ অঙ্কীয়া নাট সমূহ চিৰযুগমীয়া হৈ থাকিব। আনহাতে,হয়তো ভৰতমুণিৰ নাট্যশাস্ত্ৰ গ্ৰন্থৰ আধাৰতেই সমগ্ৰ ভাৰততে নাটকীয় অনুষ্ঠান তথা ৰঙ্গমঞ্চৰ নিৰ্মাণ আজিও প্ৰচলিত।।


আৰু পঢ়িব পাৰে- মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ।


Comments

Most Popular

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ পৰিচয় : বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ  সমূহ বা বৰগীতৰ বিষয়ে  এই আলোচনাটিত আমি জানিব পাৰিম বৰগীত মানে কি ? তথা বৰগীতৰ ভাষা আৰু বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য তথা বৰগীতৰ লক্ষণ সমূহ। লগতে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তেখেতৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে লিখা গীত song বা  বৰগীতৰ সংখ্যা  সহ সেই সমূহৰ মাজত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা তাত্বিক ভাৱ আৰু আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ বিষয়ে। সূচী পত্ৰ বৰগীত মানে কি ? : বৰগীত বুলিলে কি বুজা বুলিলে ক'ব পাৰি যে একশৰণ নামধৰ্মৰ প্ৰাৰ্থনা উপযোগী উচ্চ আধ্যাত্মিক ভাৱ, ভাষা যুক্ত ৰাগ সম্বলিত সুৰৰ সমাহাৰত পৰিবেশন কৰা এবিধ গীত।      অৰ্থাৎ  বৰগীত কাক বোলে  বুলি ক'লে আমি কব পাৰোঁ যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ৰচনা কৰা আধ্যাত্মিক ভাৱ যুক্ত ৰাগ সম্বলিত ঈশ্বৰ স্ততি মূলক গীত সমূহকেই বৰগীত বোলা হয়। বৰগীতৰ ভাষা : ভাষাৰ ক্ষেত্ৰত দেখা পোৱা যায় যে বৰগীত সমূহ উচ্চ ভাৱ সম্পন্ন হোৱাৰ হেতুকে ইয়াত প্ৰাচীন অসমীয়া ভাষা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও, নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ ভক্তি আন্দোলনৰ সময়ত গঢ় লৈ উঠা ব্ৰজাৱলী নাম...

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ পৰিচয় : মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ সমস্ত সাহিত্যিক জীৱন শঙ্কৰদেৱৰ আৰ্হিত গঢ় দিয়াৰ হ'লেও,নাট্যৰিতিৰ ক্ষেত্ৰত তেওঁ সম্পূৰ্ণ পৃথক বাটেৰে খোজ ললে। অৰ্থাৎ মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ  শঙ্কৰদেৱৰ নাট সমূহৰ লগত নিমিলে আৰু নিমিলে সেই সময়ত প্ৰচলিত অন্য কোনো নাটকীয় ৰীতিৰ লগত।এই  ঝুমুৰা  সমূহ মাধৱদেৱৰ সাহিত্য প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠতম নিদৰ্শন। সূচী পত্ৰ ঝুমুৰা কাক বোলে  : শঙ্কৰদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট কেইখনত একোটা স্বয়ংসম্পূৰ্ণ কাহিনী থকাৰ পৰিবৰ্তে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ"অৰ্জুন-ভঞ্জন"নাট খনক বাদ দি বাকীখিনি নাটত একোটা কাহিনী পূৰ্ণ ৰূপত পোৱা নাযায়।তাৰ পৰিবৰ্তে,একো- একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ ঘটনাহে বাকী নাট কেইখনৰ উপজীৱ্য সম্বল।              সেয়েহে  ঝুমুৰা কাক বোলে  বা  ঝুমুৰা মানে কি বুলি ক'লে ক'ব পাৰি যে," একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ কথাবস্তুৰ সংযুক্ত নাটককে ঝুমুৰা বোলা হয়। ঝুমুৰা সমূহৰ নাম : মাধৱদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত ঝুমুৰা সমূহ হ'ল-  অজ্জুন ভঞ্জন (পূৰ্ণাংগ)নাট।  চোৰধৰা নাট।  পিম্পৰা গুচো...

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য পৰিচয়  :  মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট একক অংক বিশিষ্ট অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য  ৰ বিষয়ে অৱগত হোৱাৰ পূৰ্বে আমি জানিব লাগিব  অংকীয়া নাটৰ উৎস   সম্পৰ্কে। আমি সকলোৱেই জানো যে অসমীয়া সমাজ জীৱনলৈ বা  অসমীয়া সংস্কৃতি  লৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ অনন্য অৱদান হ'ল অংকীয়া নাট । এই অংকীয়া নাটৰ পৰাই শংকৰী যুগৰ পৰা আৰম্ভ কৰি শংকৰোত্তৰ যুগ তথা বৰ্তমান আধুনিক যুগলৈকে  অসমৰ ভাওনা  সংস্কৃতিয়ে এক বিশেষ স্থান লাভ কৰি আহিছে। সূচী পত্ৰ অংকীয়া নাটৰ উৎস  :  অংকীয়া নাটৰ উৎস হিচাপে কবলৈ গলে চিহ্নযাত্ৰাৰ কথা উনুকিয়াব লাগিব। কাৰন  চিহ্নযাত্ৰা  য়েই হ'ল অংকীয়া নাটৰ উৎস বা মূল গুৰি।  এই চিহ্নযাত্ৰা নাট্যাভিনয়ৰ দ্বাৰা গুৰু জনাই সপ্ত বৈকুণ্ঠৰ চিত্ৰ পট অংকন কৰি জনসাধাৰণক ঈশ্বৰৰ লীলা মাহাত্ম্য দৰ্শন কৰোৱাৰ লগতে ভক্তিৰ নিজৰা বোৱাই বৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰিছিল। চিত্ৰ পট অংকন কৰা কষ্টকৰ আৰু ব্যয়বহুল হোৱাত নৃত্য গীত, সংলাপ সমৃদ্ধ কাহিনীৰে যি এক প্ৰকাৰৰ নাটৰ সৃষ্টি কৰে,...