Skip to main content

ভাওনাৰ অগ্নিগড়

ভাওনাৰ অগ্নিগড়
ভাওনাৰ অগ্নিগড়
ফটো : প্ৰিয়ানুজ ফুকন।

পৰিচয় :

ভাওনাৰ অগ্নিগড় হৈছে অসমীয়া ভাওনাত ব্যৱহৃত এবিধ পাৰম্পৰিক ভাওনাৰ আহিলা।  ভাওনা স্হলীত অভিনয় কৰা ভাও-ভাৱৰীয়া সকল অভিনয় স্হলীত প্ৰৱেশ কৰিবলৈ এই অগ্নিগড়ৰ তলেৰে আহিব লাগে। সেয়েহে ভাওনাত অগ্নিগড়ৰ ব্যৱহাৰ অতি মহত্বপূৰ্ণ।এই আলোচনাটিত অগ্নিগড় সম্পৰ্কে আলোচনা কৰা হৈছে।

অগ্নিগড় মানে কি :

ভাওনা স্হলীত কোনো ধৰণৰ বাধা বিঘিনি ইত্যাদি প্ৰৱেশ কৰিব নোৱাৰাকৈ ধেনুভিৰিয়াকৈ এক বিশেষ প্ৰকাৰৰ কাঠ বা বাঁহৰ দ্বাৰা তৈয়াৰী অগ্নি শিখাই হৈছে অগ্নিগড়।এই অগ্নিগড়ৰ আন এটি মূখ্য কাম হৈছে ভাওনা স্হলীত পোহৰ বিলোৱা। অগ্নিগড় শব্দটিৰ অৰ্থ হৈছে অগ্নি বা জুইয়ে আবৃত এক বিশেষ প্ৰকাৰৰ গড়।


অগ্নিগড় নিৰ্মান ব্যৱস্থা :

সাধাৰণতে অগ্নিগড় নিৰ্মান কৰিবলৈ কাঠ আৰু বাঁহৰ ব্যৱহাৰ কৰা হয়। অৱশ্যে বৰ্তমান কোনো কোনো ঠাইত লো আদিৰো ব্যৱহাৰ কৰি এই অগ্নিগড় নিৰ্মান কৰা দেখা যায়।কাঠ, বাঁহ বা লোৰ ধেনুভিৰিয়াকৈ ভাজ কৰি দুই মূৰ দুফালে দুটা খুটাৰ লগত সংযোগ কৰা হয়। দুফালে দুই মূৰে দুটা মগৰৰ আকৃতি অংকন বা গঢ়ি তোলা হয়। ইয়াৰ লগতে ওপৰত ৯ কৰা ফুটা কৰা হয় যদিও কেতিয়াবা কেতিয়াবা ৯ গছি বন্তি প্ৰজ্বলন কৰাৰো দেখা যায়।

অগ্নিগড়ৰ তাৎপৰ্য :

অংকীয়া নাট ভাওনা বা মাতৃভাষাৰ ভাওনা সকলোতে অভিনয় স্হলীত যাতে কোনো বাধা বিঘিনি সোমাব নোৱাৰে তাৰেই ফলস্বৰূপে নাট্যশাস্ত্ৰৰ পূৰ্বৰংগৰ বিধানৰ আধাৰতেই এই অগ্নিগড়ৰ ব্যৱস্থা কৰা হয়। আনহাতে,নবিধ ভক্তিৰ প্ৰতীক স্বৰূপে ৯ গছ শলা বা বন্তি প্ৰজ্বলন এই অগ্নিগড়ত কৰা হয়। ভাওনাৰ অপৰিহাৰ্য অংগ হিচাপে এই অগ্নিগড় ব্যৱহাৰ কৰা হয়। ভাওনাৰ ইতিহাস তথা ভাওনা বুলিলেই ভাওনাৰ অগ্নিগড় এৰাব নোৱাৰা এক অংগ স্বৰূপে মহাপুৰুষীয়া সংস্কৃতিত স্হান দখল কৰি আহিছে আৰু আগলৈকো থাকিব।।


Comments

Most Popular

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ

বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ পৰিচয় : বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য আৰু লক্ষণ  সমূহ বা বৰগীতৰ বিষয়ে  এই আলোচনাটিত আমি জানিব পাৰিম বৰগীত মানে কি ? তথা বৰগীতৰ ভাষা আৰু বৰগীতৰ বৈশিষ্ট্য তথা বৰগীতৰ লক্ষণ সমূহ। লগতে, শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু তেখেতৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱে লিখা গীত song বা  বৰগীতৰ সংখ্যা  সহ সেই সমূহৰ মাজত অন্তৰ্নিহিত হৈ থকা তাত্বিক ভাৱ আৰু আধ্যাত্মিক দৰ্শনৰ বিষয়ে। সূচী পত্ৰ বৰগীত মানে কি ? : বৰগীত বুলিলে কি বুজা বুলিলে ক'ব পাৰি যে একশৰণ নামধৰ্মৰ প্ৰাৰ্থনা উপযোগী উচ্চ আধ্যাত্মিক ভাৱ, ভাষা যুক্ত ৰাগ সম্বলিত সুৰৰ সমাহাৰত পৰিবেশন কৰা এবিধ গীত।      অৰ্থাৎ  বৰগীত কাক বোলে  বুলি ক'লে আমি কব পাৰোঁ যে মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ৰচনা কৰা আধ্যাত্মিক ভাৱ যুক্ত ৰাগ সম্বলিত ঈশ্বৰ স্ততি মূলক গীত সমূহকেই বৰগীত বোলা হয়। বৰগীতৰ ভাষা : ভাষাৰ ক্ষেত্ৰত দেখা পোৱা যায় যে বৰগীত সমূহ উচ্চ ভাৱ সম্পন্ন হোৱাৰ হেতুকে ইয়াত প্ৰাচীন অসমীয়া ভাষা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। ইয়াৰ উপৰিও, নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ ভক্তি আন্দোলনৰ সময়ত গঢ় লৈ উঠা ব্ৰজাৱলী নাম...

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ

মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ পৰিচয় : মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ সমস্ত সাহিত্যিক জীৱন শঙ্কৰদেৱৰ আৰ্হিত গঢ় দিয়াৰ হ'লেও,নাট্যৰিতিৰ ক্ষেত্ৰত তেওঁ সম্পূৰ্ণ পৃথক বাটেৰে খোজ ললে। অৰ্থাৎ মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ ঝুমুৰা সমূহ  শঙ্কৰদেৱৰ নাট সমূহৰ লগত নিমিলে আৰু নিমিলে সেই সময়ত প্ৰচলিত অন্য কোনো নাটকীয় ৰীতিৰ লগত।এই  ঝুমুৰা  সমূহ মাধৱদেৱৰ সাহিত্য প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠতম নিদৰ্শন। সূচী পত্ৰ ঝুমুৰা কাক বোলে  : শঙ্কৰদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত নাট কেইখনত একোটা স্বয়ংসম্পূৰ্ণ কাহিনী থকাৰ পৰিবৰ্তে মহাপুৰুষ মাধৱদেৱৰ"অৰ্জুন-ভঞ্জন"নাট খনক বাদ দি বাকীখিনি নাটত একোটা কাহিনী পূৰ্ণ ৰূপত পোৱা নাযায়।তাৰ পৰিবৰ্তে,একো- একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ ঘটনাহে বাকী নাট কেইখনৰ উপজীৱ্য সম্বল।              সেয়েহে  ঝুমুৰা কাক বোলে  বা  ঝুমুৰা মানে কি বুলি ক'লে ক'ব পাৰি যে," একোটা খণ্ড বা ক্ষুদ্ৰ কথাবস্তুৰ সংযুক্ত নাটককে ঝুমুৰা বোলা হয়। ঝুমুৰা সমূহৰ নাম : মাধৱদেৱৰ দ্বাৰা ৰচিত ঝুমুৰা সমূহ হ'ল-  অজ্জুন ভঞ্জন (পূৰ্ণাংগ)নাট।  চোৰধৰা নাট।  পিম্পৰা গুচো...

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য

অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য পৰিচয়  :  মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ দ্বাৰা সৃষ্ট একক অংক বিশিষ্ট অংকীয়া নাটৰ বৈশিষ্ট্য আৰু উদ্দেশ্য  ৰ বিষয়ে অৱগত হোৱাৰ পূৰ্বে আমি জানিব লাগিব  অংকীয়া নাটৰ উৎস   সম্পৰ্কে। আমি সকলোৱেই জানো যে অসমীয়া সমাজ জীৱনলৈ বা  অসমীয়া সংস্কৃতি  লৈ মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ অনন্য অৱদান হ'ল অংকীয়া নাট । এই অংকীয়া নাটৰ পৰাই শংকৰী যুগৰ পৰা আৰম্ভ কৰি শংকৰোত্তৰ যুগ তথা বৰ্তমান আধুনিক যুগলৈকে  অসমৰ ভাওনা  সংস্কৃতিয়ে এক বিশেষ স্থান লাভ কৰি আহিছে। সূচী পত্ৰ অংকীয়া নাটৰ উৎস  :  অংকীয়া নাটৰ উৎস হিচাপে কবলৈ গলে চিহ্নযাত্ৰাৰ কথা উনুকিয়াব লাগিব। কাৰন  চিহ্নযাত্ৰা  য়েই হ'ল অংকীয়া নাটৰ উৎস বা মূল গুৰি।  এই চিহ্নযাত্ৰা নাট্যাভিনয়ৰ দ্বাৰা গুৰু জনাই সপ্ত বৈকুণ্ঠৰ চিত্ৰ পট অংকন কৰি জনসাধাৰণক ঈশ্বৰৰ লীলা মাহাত্ম্য দৰ্শন কৰোৱাৰ লগতে ভক্তিৰ নিজৰা বোৱাই বৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰিছিল। চিত্ৰ পট অংকন কৰা কষ্টকৰ আৰু ব্যয়বহুল হোৱাত নৃত্য গীত, সংলাপ সমৃদ্ধ কাহিনীৰে যি এক প্ৰকাৰৰ নাটৰ সৃষ্টি কৰে,...